Znak towarowy – przedsiębiorco dlaczego warto

Znak towarowy – przedsiębiorco dlaczego warto

Wielu przedsiębiorców czy też przedstawicieli spółek wychodzi z założenia, iż samo założenie działalności gospodarczej bądź też założenie spółki, które to wymaga dokonania stosownego wpisu w rejestrze, jest samodzielnym zabezpieczeniem naszej marki. Nic bardziej mylnego.

Dopiero zarejestrowany znak towarowy podlega ochronie prawnej przyznanej na towary i usługi opatrzone tym znakiem. Nie można natomiast wywodzić ww. monopolu z samego faktu posługiwania się znakiem towarowym w obrocie, niezbędna jest jego rejestracja.

Nadto w przeciwieństwie do pozostałych sposobów ochrony interesów przedsiębiorcy, prawo ochronne na zarejestrowany znak towarowy podlega bardzo przejrzystym zasadom, a posiadanie prawa do takich oznaczeń jest nieocenioną pomocą w przypadku prowadzenia sporów sądowych na tym tle.

Pojęcie znaku towarowego

Znak towarowy stanowi dobro niematerialne zaliczane do dóbr własności przemysłowej, a dokładniej do oznaczeń odróżniających. Normatywne pojęcie znaku towarowego w polskim prawodawstwie konstytuuje nam art. 120 Ustawy Prawo Własności Przemysłowej.

Zgodnie z przytoczoną regulacją prawną, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, określane przez doktrynę jako zmysłowo postrzegalna forma, jeśli oznaczenie to umożliwia  odróżnienie towarów jednego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorstwa. Oznaczenie to, aby nosić przymiot znaku towarowego, musi być możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Znakiem towarowym może być w szczególności: wyraz, włączenie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

Jest to o tyle warte podkreślenia, gdyż wielu z nas znak towarowy wydaje się kojarzyć jedynie z formą graficzną oznakowania, podczas gdy graficzna przedstawialność stanowi właściwą formę prezentacji tylko części z dostępnych nam rodzajów znaków towarowych. Dopuszczalna jest inna niż graficzna forma prezentacji, która służyć może przedstawieniu m.in. znaków dźwiękowych, multimedialnych czy holograficznych.

Warto podkreślić, iż przepisy Ustawy Prawo Własności Przemysłowej wyróżniają nam szereg kategorii znaków towarowych: wspólne znaki towarowe, znaki towarowe gwarancyjne, znaki towarowe renomowane, znaki towarowe powszechnie znane, znaki towarowe podrobione, znaki usługowe. Dokonując z kolej rozróżnienia kategorii znaków towarowych chronionych prawami wyłącznymi, skutecznymi na terytorium Polski, wskazywane są: znaki zarejestrowane oraz znaki powszechnie znane.

Komu może przysługiwać prawo ochronne

Zarejestrowany znak towarowy jest chroniony w zakresie wskazanych w zgłoszeniu konkretnych towarów i usług, a znak co do zasady przysługuje uprawnionemu bądź uprawnionym. Prawo ochronne na znak towarowy może zostać udzielone zarówno na rzecz osób fizycznych, osób prawnych, a także ułomnych osób prawnych, czyli jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym przepisy szczególne przyznają zdolność prawną.

Na znak towarowy zarejestrowany w procedurze krajowej udzielane jest prawo ochronne w postaci decyzji wydawanej przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Obok zarejestrowanych znaków krajowych, na terytorium Polski można wywodzić praw z zarejestrowanych już znaków w  procedurze międzynarodowej, prowadzonej za pośrednictwem Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) oraz unijnie zarejestrowanych znaków, których ochronę przyznaje EUIPO.

Funkcje znaku towarowego

Katalog funkcji znaku towarowego jest stale rozbudowywany, z uwagi na dynamiczne zmiany w rzeczywistości prawnej oraz rozwijające się gałęzie przemysłu, nowe technologie czy też zmiany na rynku usług. Na dzień dzisiejszy, u podstaw katalogu funkcji znaku towarowego niezaprzeczalnie leży zagwarantowanie konsumentom wskazania pochodzenia towarów lub usług.

Podążając za wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie C-487/07: ,,Wspomniane powyżej funkcje obejmują nie tylko podstawową funkcję znaku towarowego, jaką jest zagwarantowanie konsumentom wskazania pochodzenia towarów lub usług, lecz również inne jego funkcje, w szczególności funkcję polegającą na zagwarantowaniu jakości tych towarów lub usług czy też funkcje komunikacyjną, inwestycyjną lub reklamową’’.

Przedsiębiorco co zyskujesz rejestrując znak towarowy

Wyłączność korzystania – przysługuje Ci formalne prawo do Twojej marki. Znak towarowy jest swoistego rodzaju nośnikiem informacji handlowej, a w przypadku przyznania prawa ochronnego następuje odwrócenie ciężaru dowodu w tym zakresie w przypadku ewentualnego sporu w sądzie. Otrzymując świadectwo ochronne, Twój konkurent owszem może podejmować próby unieważnienia Twojego znaku towarowego, jednak jest to trudne do przeprowadzenia i  wyjątkowo czasochłonne. W tym miejscu warto zestawić korzyści wynikające z przyznania przedmiotowej ochrony z ewentualnymi obowiązkami leżącymi po stronie osoby ubiegającej o świadectwo ochronne – osoba taka musi jedynie dokonać stosownego zgłoszenia i uiścić opłaty.

  • Znak towarowy jako narzędzie reklamy i inwestycji – znak towarowy nie tylko może ułatwić stworzenie renomy, co w dzisiejszych czasach przy tak dużym przesyceniu rynku wielorakiego rodzaju towarami czy usługami jest nad wyraz cenne, ułatwia on również utrzymanie na satysfakcjonującym nas poziomie już wybudowanej przez nas reputacji. Nadto słynna R-ka umieszczona przy logo, w świadomości przeciętnego odbiorcy do dnia dzisiejszego stanowi symbol jakości towarów nim opatrzonych.
  • Skuteczna bariera – uzyskanie prawa ochronnego jest dla nas ochroną przed nieautoryzowanym wykorzystaniem znaku przez inne podmioty, jest też narzędziem walki z  nieuczciwą konkurencją oraz ochroną przed rejestracją podobnych znaków.
  • Dodatkowe źródło dochodu. Właściciel znaku towarowego może sprzedać go na rzecz osób trzecich lub zezwolić im na używanie go na podstawie umowy licencyjnej na korzystanie ze znaku towarowego. W związku z powyższym znak towarowy może generować osobie na rzecz, której zostało przyznane przedmiotowe prawo ochronne dochód uzyskiwany przez udzielenie licencji na rzecz podmiotu mającego realną możliwość korzystania z naszej marki.
  • Niekończąca się ochrona – w przeciwieństwie do na przykład patentów czy praw autorskich.  Prawo ochronne na znak towarowy przyznawane jest na 10 lat, a okres ten trwa od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.  W celu przedłużenia ochrony na kolejny 10-letni okres, należy uiścić wymaganą opłatę w terminach wskazanych w ustawie na rachunek bankowy Urzędu Patentowego. Nie ma natomiast żadnych ograniczeń, odnośnie dopuszczalnej ilości dokonywanych odnowień ochrony znaku towarowego.

Podsumowując, znak towarowy umożliwia wywołanie określonych wyobrażeń u  odbiorców, jednocześnie stanowi podstawę budowania wizerunku i reputacji naszej marki. W związku z powyższym prawna ochrona znaku towarowego w obrocie gospodarczym jest szczególnie ważna.

W przypadku gdy przedsiębiorca zwleka z wniesieniem wniosku o przyznanie ochrony swojemu znakowi towarowemu, pozostałe podmioty w szerszym zakresie mogą korzystać z jego znaku i tym samym czerpać zysk z jego renomy, a co więcej mogą także zarejestrować jego znak towarowy.

Czas jest, więc nieoceniony. W przypadku ewentualnych pytań bądź potrzeby sprawnego działania w tym zakresie zachęcamy do kontaktu z naszą kancelarią.

Zapraszamy do współpracy.

FACEBOOK | INSTAGRAM | LINKEDIN